Zdravím, v poslední době tady vzniklo několik vláken ohledně platnosti/neplatnosti starých
dokladů, potížemi s placením pokut ("příspěvků do garančního fondu") ČKP, atd. Chtěl
bych to trochu shrnout a doplnit svými „postřehy“. V příspěvku se zabývám problematikou malých
technických průkazů, dodávaných k malým motocyklům (pionýrům). Většina věcí by ale měla být stejná u
všech vozidel. Za informace NIJAK neručím, často jsou to pouze mé „domněnky“ a spekulace. V
žádném případě NIKOHO nenabádám k jakýmkoli protiprávním úkonům, pouze se pokusím informovat.
Danou problematiku chci popsat podle SEBE a když to bude možné, budu se snažit pomoci.
Staré doklady, platnost, pokuty za neplacení povinného ručení. Z předešlých
diskuzí vyplynulo, že staré doklady (malá knížečka) platné jsou, k nějakému samovolnému odhlášení by
docházet nemělo. Podle všeho tyto doklady většinou nejsou ani vedeny v registru silničních vozidel.
Byl prý pro ně nějaký zvláštní registr. Do dnešního jednotného registru se tyto doklady (asi)
zapisují až při provádění nějakých změn (přepisy, změny údajů), přičemž se vždy mění i malovaná SPZ
za novou prolisovanou. Starý TP se uschovává do archivu a vydává se nový skládací + OTP. Mohou být
ale zrušeny, i když je máte u sebe. Při nedávném velkém humbuku, kolem pokut za neplacení povinného
ručení, lidé chodili na úřady a hodně dokladů zrušili přes čestné prohlášení (dnes se ukazuje, že
často zbytečně). Jestliže v posledních letech tyto doklady pojištěny nebyly, doplácení
příspěvků (tuším 30 kč/den) do „garančního fondu“ (ČKP) nehrozí. ČKP (Česká Kancelář Pojistitelů)
tyto doklady evidované nemá, zviditelní se pro ně teprve když je pojistíte a pak z nějakého důvodu
pojistku třeba zrušíte - pak by pravděpodobně hrozilo vymáhání peněz. Setkal jsem se ale i s doklady
nového formátu, na které nebylo od roku 2002 placené povinné ručení, a nikdo zatím taky nic
nevymáhal. Je dost možné, že ČKP řeší prohřešky, v neplacení, vzniklé teprve po nabytí platnosti
zákona (třeba já jsem měl na autě díky pochybení pojišťováka neplatnou pojistku od 12.2008 do 6.2009
a neplatil jsem NIC). Pro informaci, zákon vyšel v platnost 1.1.2009. Více se dovíte na: www.ckp.cz.
Doklady psané na neznámého, případně mrtvého, člověka. Jestliže
máte nějaké nezrušené doklady na neznámého majitele a chtěli byste je přepsat, dost záleží na
konkrétních úřednících (každý si předpisy interpretuje jinak). Velká nevýhoda je, že ve starých
technických průkazech malého formátu nebývalo psané rodné číslo, ba často ani datum narození
(výjimečně bývá rok narození majitele). Na hodně úřadech (např. u nás) úředníkům pro přepis vozidla
(kromě platné STK, evidenční kontroly na vaše jméno a zelené karty) stačí kupní smlouva a neověřená
plná moc. Na některých úřadech plnou moc ověřenou ale chtějí. Jestliže nějaké takové doklady
máte a nevíte, zda ten člověk žije, můžete zkusit pátrací akci v podobě rozesílání dopisů, případně
návštěvu. Jestliže dotyčný žije a byl by ochotný vám vozidlo „prodat“, stačí sepsat kupní smlouvu a
plnou moc, kde vás majitel zplnomocňuje k odhlášení vozidla a k přihlášení na vás („ke všem úkonům
potřebným k přepisu vozidla“?). Informujte se ale, zda na příslušném úřadě při přepisu vyžadují
úřední ověření plné moci. Jestliže ano, zajděte s vlastníkem na obecní, či městský, úřad pro
potvrzení. Úřad může být kdekoli. Dále by už s přepisem být problém neměl. Plnou moc nepotřebujete v
případě, že s vámi majitel na úřad zajde osobně doklady odhlásit. Může se ale stát, že doklady
fyzicky zrušeny nejsou, ale vlastník, při nedávném humbuku s povinným ručením, zašel na úřad doklady
pro jistotu zrušit na čestné prohlášení. Pak jsou ztraceny. Jestliže víte, že je majitel mrtev,
máte několik možností. Buď pionýra provozovat i s takovými doklady, pouze je na sebe pojistit a
udělat STK (ne vždy to jde). Nebo se pokusit zfalšovat kupní smlouvu a plnou moc a přepsat to. Zatím
nemám potvrzené, že by na dopravních úřadech viděli, zda je majitel živ nebo mrtev, proto je další
popisovaná možnost vyloženě SPEKULACÍ. Jestliže na příslušném dopravním úřadě nevyžadují ověřenou
plnou moc, tak byste se ji společně s kupní smlouvou mohli pokusit zfalšovat. Potřebujete ale znát
nacionále vlastníka (rodné číslo, bydliště). Jestliže je majitel ale dlouho mrtev a měl by věk třeba
přes 80 let, je tento postup dost na pováženou. Mohli byste zkusit vyhledat pozůstalé a sepsat
takové smlouvy za jejich vědomí, třeba i podle originálu „obšlehnout“ podpis a případně napsat datum
(před úmrtím majitele). Tyto postupy nedoporučuji, pouze je zmiňuji. V případě, že se vám
nepodaří dohledat informace o majiteli, připravuje se nějaká novela (či co), kdy by bylo možné prý
za úplatu asi 500 Kč zjistit informace přímo na dopravním úřadě. Uvidíme čím nás politici
(ne)překvapí... Jen tak mezi řečí... Mám ČÁSTEČNOU možnost zjistit podle údajů v
techničáku, jak to s majiteli je, zda žijí a jaká je jejich současná adresa. Můžete mi v
případě potřeby napsat na e-mail. Mohly by se dopátrat cenné informace a zachránit jinak mrtvé
(hodnotné) doklady. Neplatné slovenské doklady (nezrušené). Na
Slovensku proběhla po rozdělení federace velká výměna SPZ za nové. Kdo se této akce v daném termínu
nezúčastnil, toho z registru automaticky vyškrtli. Na Slovensku je tedy mnoho vozidel, která nemají
platné doklady. Kdysi jsem tak nad tím trochu přemýšlel a něco mě napadlo. V oněch dokladech
žádný zápis o vyřazení z evidence není. Při přepisování dokladů do ČR se nezjišťuje, jak dlouho jsou
doklady v předešlé zemi odhlášené z registru, prověřuje se pouze registr kradených vozidel. Tudíž by
teoreticky stačilo mít ony doklady v odhlášce na sebe, protokol z STK, kupní smlouvu a české povinné
ručení. Doslechl jsem se (přímo ověřeno to bohužel ale nemám), že několik lidí takhle přepsalo
několik, jinak dost vzácných, dokladů. Možnosti „jak na to“ jsou v podstatě dvě. Buď zkusit štěstí
přímo na příslušném dopravním magistrátu (v SR stále spadá pod policii) na Slovensku a domluvit se s
úředníky na ne úplně košer postupu. V techničáku totiž stačí mít potřebné razítko, (klidně
vymyšlený) podpis úředníka, datum a vaše nacionále v odhlášce. Nebo si to razítko nechat někde
vyrobit (je úřední kulaté, bude to celkem oříšek), či ho dotisknout tiskárnou. Ještě bych
popřemýšlel o jednom zápise, se starším datem, v TP navíc, a to o změně SPZ na nový formát (termín
výměn starých SPZ by chtělo zjistit). Přece jen kdyby byl nějaký český [Pajka] 16.08.2010
Přidat odpověď Zobrazit téma
| | Zobrazeno 10 z celkem 120 příspěvků. Pro zobrazení všech příspěvků klikněte ZDE, nebo na Zobrazit téma |
| Jak je už psáno a je třeba "součinnosti" eventualních dědiců, něco jim nabídnout a vzít celý proces na svá bedra. S rozhodnutím notáře lze přepsat i rovnou na nového majitele. Nejlépe si to ověřit na registru, co úřad jiný výklad. [Lojza] 16.02.2024 |
| Vězte, že nepřepíšou. Již se to tady probíralo x plus n-krát. Dědické řízení, v jeho rámci registrace na žijícího dědice a následně "prodej" s dalším přepisem na nového majitele. [host] 15.02.2024 |
| Dobrý den, koupil jsem ČZ 175 s SPZ a velkým techničakem, jenže majitel je mrtvý a nemám plnou moc na přepis.A nevím jestli mí to přepišou na mě. [Petr ] 14.02.2024 |
| Dobrý den pane Milan(OHC).Měl bych vážný zájem o projektové dokumentace k malým motocyklům. [chalupsky.v] 15.02.2023 |
| Prvně ověřit jejich platnost v registru. Pokud majitel nežije, pak jen spolupráce s dědici a s notářem. A pak jsou prý jakési neověřené cesty nějakého týpka na fcb, který to prý dokáže, ale už před ním varovali. [Sam] 11.02.2022 |
| Dobrý deň, rad by som sa opýtal, mám doma veľký Český TP od pioniera, je to už klasický nový typ preukazu nie historický alebo československý, posledný záznam je z roku 2005, ale spať k mojej otázke, je nejaká šanca tento technický prihlásiť respektíve prepísať na mňa? Majiteľ ktorý tam je evidovaný už nežije zopár rokov, motorka sa predala bez TP asi pred 10 rokmi. Ďakujem [Jakub] 11.02.2022 |
| Ahoj. Promiň, zapadlo mi to a z jwm mi nechodí upozornění na zprávy. Jsem na to zapomněl. Leží to v rozbombardovaném bytě, zajedu pro to a pošlu. [Pajka] 21.01.2022 |
| To Pajka: Zdravím Laďo, využívám toho, že si zde aktivní, protože mně neodpovídáš na vzkazy na Jawamanii a připomínám se, že mně stále dlužíš vrácení projektové dokumentace k malým motocyklům. Zkus s tím něco udělat a pošli mně ji. [Milan(OHC)] 21.01.2022 |
| Jo a ještě. Vůbec nezáleží na tom, zda původní majitel žije. Podmínka je, aby doklady nebyly znehodnoceny a nebyly jinde registrované (to je splněno). [Pajka] 21.01.2022 |
| Doklady jsou vyřazené. V ČR jsou ale normálně přihlásitelné jako dovoz. V tom případě potřebuješ motorku, absolvovat dovozovou technickou kontrolu a na úřadě přihlásit. Chvíli to potrvá, protoze dopravka bude ověřovat, zda motorka není na Slovensku stále registrovaná (není od roku 1998, kdy se měnily značky) a pak to přihlásí. Jakým způsobem odhlášení v SK proběhlo nijak neověřují. Pro doplnění. Takto zaniklé doklady jdou pár let obnovit i na Slovensku, stojí to tam ale celkem ranec. [Pajka] 21.01.2022 |
|